چرا به این نوع از آسانسورها، آسانسورهای کششی گیربکسی میگویند؟!

دلیل این نام‌گذاری این است که سیم‌بکسل‌ها با حرکت الکتروموتور و فلکه به سمت بالا یا پائین کشیده می‌شود؛ و ازآنجاکه اساس این نوع حرکت کشش است به آسانسورهای کششی معروف شده‌اند. آسانسورهای کششی قدیمی‌ترین نوع آسنسورها هستند که در بعضی موارد به آن ها آسانسور های کابلی نیز گفته میشود.

طریقه ساخت و نوع کارکرد آسانسورهای موتور گیربکسی چگونه است؟!

نیروی محرکه در این نوع آسانسورها از یک موتور الکتریکی که اکثراً در بالای چاه آسانسور و در برخی طراحی‌ها در پایین کنار چاهک و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده، تأمین می‌شود.
این نوع از آسانسورها که به آن‌ها آسان‌برهای کششی با موتور گیربکسی میگویند بر روی فلکه موتور گیربکسی توسط سیم بکسل های مغزی (کابل فولادی) که به قرقره متصل است حرکت می‌کند؛ که از یک سمت به اتاقک آسانسور و از سمت دیگر به وزنه‌های آسانسور (این وزنه‌ها معمولاً جنسی از چدن یا بتن دارند) که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند، متصل است.
برای کمک به بالا رفتن آسانسور از این وزنه های چدنی و یا بتنی استفاده می‌کنیم که وزن هرکدام از این وزنه‌ها به‌اندازه نصف ظرفیت آسانسور (هر نفر 75 کیلوگرم محاسبه می‌شود یعنی برای یک آسانسور 6 نفرِ 225 کیلوگرم) به‌علاوه وزن خود کابین می‌باشد.

نقش وزنه‌ها در آسانسورهای کششی با موتور گیربکسی چیست؟!

هرچند که این وزنه‌ها در هنگام پایین آمدن باعث ایجاد اذیت و صرف هزینه و انرژی می‌شود اما اگر ما این کار نکنیم باید برای بالا و پایین بردن اتاقک آسانسورهای کششی از موتورهای قوی که کیلووات‌های بالایی دارند استفاده کنیم که در درازمدت باعث ایجاد هزینه‌های بیشتری برای ما خواهد شد.

وزنه آسانسور
وزنه آسانسور در آسانسور های کششی

ضمن این‌که این وزنه‌ها با ایجاد مزاحمت برای اتاقک باعث خواهند شد در هنگام پایین آمدن آسانسورهای موتور گیربکسی سقوط نکند و به‌آرامی پایین بیاید.
پس می‌بینیم که استفاده از وزنه‌ها در آسانسورهای کششی با موتور گیربکسی تنها هزینه زا و بیهوده نیست که به ما در کنترل آسانسورها در هنگام پایین آمدن کمک می‌کند و استفاده از آن‌ها واجب است.
سیم‌های بکسل همان‌طور که در بالا اشاره کردیم به قرقره متصل می‌شود که محل قرارگیری این قرقره‌ها در موتورخانه و در بالای چاهک است و توسط یک موتور الکتریکی حرکت داده می‌شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ